صفحه اول
 

برگزاری چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان در مرکز اسلامی هامبورگ

برگزاری چهارمین همایش دیالوگ بین الادیانی زنان در مرکز اسلامی هامبورگ مکان:مرکز اسلامی هامبورگ
تاریخ:1394/09/05

آیت الله رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در ابتدا ضمن تقدیر و تشکر از حضور نمایندگان ادیان و مذاهب مختلف، یکی از اهداف برگزاری اینگونه دیالوگ­ها را توجه به مشترکات همه ادیان الهی بیان نموده و افزودند: نکته مهم این است که مشترکات میان ادیان شناحته شود و بر اساس آن تلاش شود که در مقام عمل به نفع پیروان همه ادیان و مذاهب رفتار شود و به لحاظ عملی منافع همه ادیان در نظر گرفته شود. به عنوان مقدمه اشاره می شود که آفرینش و حقیقت عالم و آدم بر اساس محبت و عشق قرار داده شده است؛ چنانکه ابن سینا نیز در رساله اش با نام «عشق در هستی» به آن اشاره می کند و می گوید عشق سراسر هستی را فرا گرفته است و خداوند بر اساس عشق و محبت عالم هستی را آفریده است. آغاز و مبدأ محبت و عشق از جانب خداوند است و بشر نیز باید بکوشد این عشق و محبت را حفظ نماید «یُحِبّهم و یحبّونه».

در آموزه های تمام ادیان ابراهیمی، همواره از رحمت، رأفت و عشق به خدا و بشریت و صلح و دوستی سخن به میان آمده است و همه پیامبران تلاش کرده اند تا امنیت به معنای جامع و فراگیر در حیات بشر حاکمیت یابد. لذا وظیفه عالمان دینی و اندیشمندان الهی اینست که گوهر و جوهر واقعی دین و انسان را به درستی تبیین و تفسیر نمایند تا انسان ها بتوانند در کنار یکدیگر زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند.

ایشان در ادامه با اشاره به اهمیّت صلح و امنیّت از دیدگاه اسلام، اظهار داشتند: آنچه از آموزه ­های قرآن به دست می آید اینست که اسلام 3 نوع صلح را آموزش می دهد: 1. صلح با خود 2. صلح با دیگران 3. صلح با خدا.

اگر صلح و آشتی با خود، دیگران و خدا تحقق یابد صلح، امنیت و آرامش حقیقی در جامعه بشری تامین خواهد شد. مشکلاتی که امروزه جامعه بشری با آن مواجه است به واسطه حرکت برخلاف صلح است و هرچه مقدار قهر با خود، با دیگران و خدا بیشتر باشد، مشکلات هم بیشتر خواهد بود.

پیام مهم قرآن اینست که همه روابط بشری یعنی رابطه با خود، دیگران، خدای متعال و آموزه های او و حتی ارتباط انسان با محیط زیست باید بر اساس رحمت و مهربانی باشد. قرآن کریم، پیامبر اسلام را رحمتی برای جهانی می داند و می فرماید: «و ما ارسلناک الاّ رحمة للعالمین» در ادعیه مسلمانان نیز برای شفای همه مریض ها، از بین رفتن فقر همه فقرا و ... دعا می شود. «اللَّهُمَّ اشْفِ كُلَّ مَرِيضٍ، اللَّهُمَّ أَغْنِ كُلَّ فَقِيرٍ»

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­­های شیعه در پایان سخنان خویش در واکنش به حملات تروریستی انجام پذیرفته در لبنان و فرانسه، ضمن محکوم نمودن چنین اقدامات غیر انسانی اظهار داشتند: به عنوان ریاست اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­­های شیعه اتفاق اخیر فرانسه را که باعث کشته شدن بیش از 150 نفر انسان بی گناه و زخمی شدن بیش از 200 نفر شده و نیز اتفاق مشابه ی که پنجشنبه شب گذشته در بیروت به وقوع پیوست، را به شدت محکوم می نماییم.

متأسّفانه امروزه برخی در قالب­ گروه­ های سازمان یافته همچون داعش به نام دین با ایجاد فتنه مذهبی در صددند که شکل واقعی دین را وارونه کنند و از دین که بر اساس رحمت مطلقه ­ی خدای متعال بر پیامبری که رحمتٌ للعالمین است، نازل شده، تصویری خشن، رعب آور و نفرت انگیز ارائه نمایند. بی شک اعمال شرم آور این جماعت که با هیچ قانون الهی و بشری سازگاری ندارد، به حکم عقل و شرع مقدّس اسلام، حرام می­باشد.

لذا جنایات فجیع صورت گرفته در بیروت، پاریس و دیگر نقاط دنیا که باز هم متأسّفانه توسط عناصر مشکوک و جاهل و به نام اسلام صورت می ­گیرد، به نظر هر انسان منصفی محکوم است و با هیچ منطقی قابل دفاع نیست.

نکته مهم این است که در رابطه با این گونه حوادث نباید فقط ابراز تاسف نمود؛ چراکه ابراز تاسف باعث کم شدن این گونه حرکت­ های خشونت آمیز نمی شود؛ بلکه باید از مجامع بین المللی و صاحبان قدرت به طور قاطع خواست که با ترور و تروریسم مقابله نموده و برای از بین بردن صحنه گردانان اصلی این نوع جریانات و کسانی که در پشت پرده، این­گونه حرکت­ های تروریستی را طرّاحی و مدیریت می کنند تلاش نمایند. بالاخره باید بررسی شود این همه سلاح و قدرت، برای انجام این جنایت های تروریستی از کجا و با کدام پول در اختیار این افراد قرار گرفته است؟ و بسیاری از سوالات دیگر که باید به لحاظ حقوقی مورد بررسی قرار گیرد. مجامع بین المللی باید به صورت عملی و بدون آنکه به شعار بسنده کنند با این گونه حرکت­ ها برخورد کنند. در این بین متاسفانه برخی از رسانه های خبری نیز به شکل تبعیض آمیز عمل می­کنند. این دسته از خبرگزاری ها برخی اخبار و حوادث را بسیار جنجالی و پررنگ منعکس می کنند، امّا از سوی دیگر به واسطه توجّه به منافع استکباری، ترس و نیز تملّق و چاپلوسی صاحبان قدرت، حوادثی دیگر از آن دست را بایکوت خبری کرده و علی رغم اینکه دانستن حق مردم است، سکوت می نمایند.