صفحه اول
 

کنفرانس غدیر خم و امامت در گلزن کِرشن آلمان

کنفرانس غدیر خم و امامت در گلزن کِرشن آلمان مکان:مرکز اسلامی امام علی(ع) گلزن کرشن آلمان
تاریخ:1394/07/12

آیت الله رمضانی، رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ­های شیعه و نماینده مرجعیت اعلای شیعه در آلمان ضمن ابراز خرسندی از حضور در این کنفرانس، از جریان غدیر و ولایت به عنوان  تکمیل کننده رسالت انبیای الهی یاد نموده و افزودند: برای اینکه فلسفه غدیر روشن گردد باید فلسفه بعثت و نبوّت پیامبر اکرم(ص) مشخص و روشن گردد. پیامبر اکرم (ص) در رابطه با هدف بعثت خود سه جمله دارند: اوّل اینکه «انّما بُعثت رحمةً» فلسفه بعثت من رحمت بود. دوم اینکه «انّما بُعثت مُعلُماً» من مبعوث شدم تا معلّم کتاب و قانون الهی باشم و سوم اینکه «انّما بُعثتُ لاتمّم مکارمَ الاخلاق» من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به اتمام برسانم. به طور قطع یکی از مهم ترین وظایف انبیاء الهی و نیز پیامبر اسلام(ص) رشد افراد و تربیت نفوس مستعد است. همچنین آموزش و تعلیم آداب گوناگون حیات درست انسانی همچون ادب نسبت به خود، ادب نسبت به خدا و ادب نسبت به دیگران از برنامه های پیامبر(ص) بوده است.

پیامبر اکرم(ص) برای نشر محبت و رحمت و برای تعلیم و تربیت بشریت آمده است و برای تحقق این امر باید راه و مسیر و مقصد کاملاً مشخص باشد. شأن تفسیرِ کلام الهی و تبیین دین خدا در ابتدا برای خود پیامبر(ص) می باشد و آنحضرت اوّلین معلّم قرآن است. حال سوال اینست که پس از پیامبر(ص) چه کسی می­تواند این سمت مهم را تصدّی­ گری نماید؟ قطعاً کسی می­تواند عهده دار این امر مهم گردد که از علم و عصمت الهی برخوردار باشد و برای غیرخدا سجده نکرده باشد و امیرالمؤمنین به اعتراف همه صحابه پیامبر(ص) در علم، شجاعت، عبادت، ورع، تقوی، خویشتن داری و... از بهترین ها بوده است و آن حضرت به شهادت قرآن «انفسنا و انفسکم» نفس و جان پیامبر(ص) بوده است.

غدیر خم برپا شد تا معلّم پس از پیامبر(ص) به بشریت معرفی شود. معرفی این معلم آن قدر مهم بود که به فرموده قرآن کریم اگر این معلّم و مربّی معرفی نمی­شد، قرآن کاملاً از مسیر خود منحرف می­شد و رسالت پیامبر(ص) به اتمام نمی رسید. «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ»

گرچه قران کریم کتابی روشن و روشنگر است، امّا این به معنای ساده بودن فهم آن نیست و لذا نیاز به مفسرّی دارد که او نیز روشن و روشن­گر باشد، همان گونه که در قرآن کریم تعبیر امام مبین وارد شده است: «وَ کُلَّ شَیْء أَحْصَیْناهُ فِی إِمام مُبِین»

اگر انسان می خواهد در وادی علم، حکمت و جنّت وارد شود، باید از درب آن وارد شود که طبق صریح آنچه در کتب شیعه و سنّی آمده است (علیٌ باب العلم ـ علیٌ باب الحکمة ـ علیٌ باب الجنّة) حضرت علی(ع) باب علم، حکمت و جنّت است. لذا اگر جریان غدیر و این اراده الهی توسط همه مردم مقبول و پذیرفته می­شد و علی علیه السلام به عنوان معلّم بزرگ بشریت، در جایگاه خود قرار می گرفت، هیچ انسانی منحرف نمی شد.

ولتر فیلسوف معروف فرانسوی می­گوید: آخرین اراده محمّد(ص) اتفاق نیفتاد و اگر انجام می پذیرفت هیچ کس منحرف نمی­شد. امام شافعی از امامان اهل سنّت نیز می­گوید: در بین صحابه آنکه برترین مقام را داشته است علی ابن ابیطالب (ع) است.

امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ در بخش دیگری از عید سعید غدیر به عنوان عید همه مسلمانان یاد کرده و افزودند: این که گفته شود عید غدیر خم، فقط عید شیعیان است درست نیست و تعبیر دقیق و صحیح همان است که پیامبر(ص) فرموده اند که: « یوم غدیر خم افضل اعیاد امتی» بدون شک اگر پیامبر(ص) بخواهد از سوی خدا کسی را برای هدایت مردم معرفی کند بهترین فرد را معرفی می­کند. غدیر نه برای اختلاف امت اسلامی بلکه برای وحدت جوامع اسلامی آمده است. اگر مسلمانان بر اساس پیام غدیر عمل می کردند، ما امروز شاهد وحدت جامعه اسلامی بودیم. همانطور که فرمودند: « إمامَتَنا أماناً لِلفرقة» خیلی ها می خواستند از غدیر فاصله بگیرند تا به مقاصدشان برسند چون با فاصله گرفتن از غدیر می توانستند اسلام را واژگون جلوه دهند.   

یکی از پیام های غدیر اینست که اگر خواسته خدا و پیامبر(ص) درست انجام می شد، تفسیر و تبیین دین همان یک تفسیر بیشتر نبود. شما می دانید تا زمانی­که پیامبر(ص) در قید حیات بودند، غیر از تفسیر پیامبر(ص) تفسیر و تبیین دیگری نسبت به آموزه های قرآن و اسلام وجود نداشت و این سِمَت روشنگری بعد از پیامبر (ص) به امیر المومنین (ع) سپرده شده است. لذا غدیر آمده است تا مردم از حق دور نشود چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرمود: « علي مع الحق و الحق مع علي يدور الحق معه حيثما دار »

آیت الله رمضانی در پایان سخنان خود ضمن ابراز تاسف از حادثه­ دلخراش «مِنا» اظهار داشتند: شهر مکّه که متعلق به همه مسلمانان است، مدیریت آن نیز باید به همه مسلمانان سپرده شود. متاسفانه امسال در مکّه مکرمه که خانه امن الهی است و حتی به یک پشه نباید آزار برسد، حاجیان و ضیوف الرحمن را زنده زنده با بولدیزر داخل کانتینرها کردند. در شرایط عادی ایام حج ممکن است احیاناً بر اثر ازدحام جمعیت،  15 یا 20 نفر از دنیا بروند ولی اینکه 4000 و 5000 نفر در چند ساعت از دنیا بروند، این قطعاً از سوء تدبیر و بی کفایتی دولت سعودی است. متاسفانه برخی از پادشاهان کشورهای اسلامی نیز امسال بر خلاف سال­های قبل در رابطه با حج به شاه عربستان تبریک گفتند و حال آنکه جای این پرسش هست که آیا واقعاً این وضعیت موفقیت بوده است و جای تبریک دارد؟

 

کلیدواژه ها: رضا رمضانی گیلانی، عید غدیر خم،